torsdag 6. november 2008

Reiserute som hukommelsestrategi

Da har tiden komt til kognitivismen og alt som foregår inne i hodet våres. Hva som egentlig foregår inne i hodet våres er vel umulig for oss almennlærere å forstå, men ved hjelp av forskjellige strategier, så kan vi hvertfall huske mer.

Da jeg vokste opp, så fikk vi ofte beskjed om å pugge regler til vi kunne stoffet, mens i dag så gikk det opp et lys for meg da jeg heller ble introdusert for teknikker/stragegier for å enklere lære stoffet.

Norgesmester i hukommelse, Oddbjørn By, har "rullet" på Newton den siste måneden. Her har han imponert med sine strategier som gjør det lettere å huske land, kort, ukedager osv. Når det kommer til geografi, så har jeg alltid prøvd å pugge hvert land, mens i dag så klarte jeg ved hukommelsesstrategi å lære de 14 største landene på 10 minutt. Strategien jeg brukte var å lage noe så enkelt som en reiserute. Jeg valgte en reiserute som jeg bruker hver dag og som jeg kjenner godt. Jeg visualiserte ruten og puttet landene inn på strategiske plasser for best mulig å huske de. Mitt første stopp på reiseruten var en full russ(for Russland) som stod på bussholdeplassen min, så gikk resten i tur og orden.














Grunnen til at jeg valgte å skrive om dette denne uken er at læring, om den blir presentert riktig, kan være både morsomt og enkelt. Jeg sier ikke at denne strategien kan bli brukt på alt, og heller ikke den passer for alle, men den passet for meg. Jeg har som sagt tidligere ikke vært interressert i geografi. Hovedgrunnen til dette er at jeg alltid har synes det har vært vanskelig å se et kart, for så å pugge landene. Jeg er ganske sikker på at om lærerne mine hadde presentert meg for alternative læringsstrategier den gang, så hadde de garantert klart å fange oppmerksomheten og interessen min for blant annet geografi.

Det ligger nok noe i det folk sier, at "det enkle er ofte det beste"

5 kommentarer:

Lasse Bøe sa...

Heisann, Esben! Artig å lese om dine "huskestrategier"! Hvis du klarer å lære deg de fjorten største landene på ti minutter, har jeg en liten oppgave til deg: hva med de ti minste landene da? Vil du gå frem med samme strategi?

Esben sa...

Hei Lasse,

Jeg ville definitivt brukt samme fremgangsmåte, men valgt en annen rute. På denne måten vil ikke mikse sammens landene og rutenen.

Steinar sa...

Flott at du at du får denne teknikken til å fungere!

Her er en viktig utfordring til deg: Tror du denne teknikken kan brukes til å huske mer avanserte ting enn navn på land? Hvordan kan den brukes i pedagogikkfaget for eksempel?

Esben sa...

Hei Steinar,

Jeg skjønner godt spørsmålet ditt om denne reiseruten kan brukes til alt. Jeg har tenkte en del på det selv, og jeg vet rett og slett ikke. Jeg tror personlig at jeg ikke er på det stadiet der jeg kan bruke "ruten" til å matematiske formler og andre "avanserte" formler ol, men i pedagogikken vil jeg nok tro at man kan bruke den. Tar man tak i historien til grunnsynene, så kan man feks lage en rute over hilken rekkefølge de kom i. Tar man tak i et spesifikk grunnsyn, så kan man plassere de forskjellige "mentorene" og deres læringsmetoder i forskjellige rom. På den måten vil kan kunne unngå fellen å putte piaget sine tanker inn under grunnsynet behaviorisme.

I mitt tilfelle, så tror jeg at jeg kommer til å bruke den i kombinasjon med navn og årstall, og ikke formler og fremgangsmåter. Dette kan så klart forandre seg med tiden og erfaring av strategibruk

Steinar sa...

Bra, jeg tror du har rett i at reiseruten kan brukes på en slik måte som du skisserer! Lykke til!