søndag 16. november 2008

Mentale skjema

Jean Piaget (1896-1980) er ikke bare kjent for å være en intelligent mann med mange titler, men han er også kjent for å ha funnet opp mange metakognitive uttrykk. I uken som gikk så har vi lært om blant annet tre av hans uttrykk som er "mentale skjema", "assimilasjon" og "akkomodasjon".

Mentale skjema handler kunnskap om forskjellige ting og tema. Det handler om hva man assosierer med et tema, og denne kunnskapen kalles for et "skjema". Dersom noen sier ordet pc, så vil det mentale skjema variere fra person til person ut fra individets kunnskap om hva en pc er eller hva man kan bruke en pc til. Mens noen automatisk tenker prossessor og pc-ens oppbygging når de hører ordet pc, så vil andre kanskje bare tenke noe man trenger for å komme seg på internett. Kunnskap om et tema får man gjennom en læringsprosess der man først lærer noe nytt, for så å evt fordype seg i ordet eller temaets betydning.

Den første delprosessen kalles assimilasjon. Denne prosessen starter når man står over nye og ukjente situasjoner eller fenomener og vi prøver å forstå eller tolke sansene våres. Om et barn får spørsmålet "hvorfor det blir natt?", så svarer barnet kanskje "det blir natt fordi solen legger seg". Her kobler barnet spørsmålet opp mot sine mentale skjema, og svaret blir derfor utifra barnets kunnskap om natt og dag. Man kan si at assimilasjon er det man tror er ordets betydning.

Den andre delprosessen kalles akkomodasjon. Denne prosessen starter når f.eks barnet ikke er tilfreds med tidligere tolkninger og forklaringer av spørsmålet "hvorfor det blir natt?", og at gapet mellom det man vet om temaet og det faktiske svaret om hvorfor det blir natt,blir for stort. For å skape likevekt mellom disse to tilstandene, vil barnet lære seg mer om temaet for å kunne gi en tilfredsstillende forklaring. Etter hvert som barnet "leser seg opp", vil også det mentale skjema bli utvidet og kunnskapen vil øke. Prosessen der man utvider sitt mentale skjema kalles akkomodasjon, og desto mer mer man akkomoderer, desto mer vil man kunne om et tema.

Fellesbetegnelsen for assimilasjon og akkomodasjon kalles adaptasjonsprosessen. Adaptasjon kommer fra det engelske ordet "adapt" som betyr å tilpasse seg. Man kan si at assimilasjon betyr å "tilpasse verden til seg selv", mens akkomodasjon betyr å "tilpasse seg til verden".

5 kommentarer:

Steinar sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Steinar sa...

Bra at du har begynt adaptasjonsprosessen omkring disse kognitive begrepene! Husk at det også finst sensomotoriske skjema, altså "handlinger".

Har du gjort deg noen tanker om hvilke praktiske konsekvenser dette perspektivet kan få i skolehverdagen? Hvordan vil du tilrettelegge for konstruktivistisk læring?

Esben sa...

Hei Steinar,

Godt å se at du jobber tverrfaglig og holder meg på det tørre når det kommer til norsken:-)

Slik jeg har tolket konstruktivisme, så handler det om å stimulere individet til å konstruere sin egen kunnskap via stimulans fra egne tanker eller diskusjon.

Om man tenker seg en
matematikktime, så an man bruke et ”undersøkelseslandskap” for å skape denne dialogen. I følge Ole Skovsmose så stimulerer læreren elevene til undring og refleksjon gjennom spørsmål som ”hva hvis …?” og ”hvorfor det?”.

Ved å bruke et såkalt "undersøkelseslandskap", så vil man kunne stimulere eleven til å utfordre kunnskapen sin.

astrid sa...

Hei Esben!

Lærerikt og interessant å lesa innlegget ditt! Du har funne gode eksempel på assimilasjon og akkomodasjon. Kanskje har du også eigne erfaringar i forhold til emnet som kunne vore fine å brukt i teksten?

Esben sa...

Hei Astrid,

Når det kommer til pedagogikk, så tror jeg vi alle bruker de diverse prosessene hver dag, bare at nå lærer vi å sette de "riktige" ordene på det. I arbeidssammenheng så har jeg både akkomodert andre og selv blitt akkomodert. De fleste kommer nok borti et yrke der de føler seg bortkommen og "ubrukelig". Det som er viktig da er at de blir akkomodert i forstand av god opplæring, og på den måten vil de få større forståelse for hvorfor ting er som de er, og ikke minst hvorfor man gjør det man gjør.

Jeg mener med andre ord at akkomodasjon er det samme som forståelse.