torsdag 12. mars 2009

Den gode elevsamtalen

Denne uken tenkte jeg at jeg skulle ta for meg den gode elevsamtalen. Dette er et tema som jeg ikke kan huske var et tema da jeg gikk på skolen, som er lenge siden, men som nå er blitt ekstremt viktig i dagens skolesystem.

For å beskrive "definisjonen" på hva en elevsamtale er, velger jeg å ta i bruk følgende sitat fra "elevsamtalen - en kilde til danning og vekst". I følge Limstrand "er det en samtale mellom lærer og elev, eller ei gruppe elever. Elevsamtalen skal være formalisert og en delvis systematisk samtale. Samtalen skal være retnings- og utviklingsorientert og samtidig være en kilde til danning og vekst".

Man kan dele opp den gode elevsamtalen i to kategorier. Den ene er den samtalen man har med en elev under fire øyner, og den andre er det man kalle en light-versjon, der man snakker med eleven for å skaffe seg bekjentskap. Dette ble enkelt forklart, men jeg skal forsøke å utdype dette litt bedre.

I følge oppløringsloven, skal læreren ha "jevnlig dialog med eleven om utvikling". Om man går litt nær viktigheten med elevsamtalen, så kan man si at der er flere punkter som må komme frem. Ved å elevsamtaler, så kan man ut fra informasjonen man får frem i jevnlig dialog med eleven kunne får klargjort hvordan den enkelte elev har det faglig, sosialt og kulturelt. Ved å få klarhet i nettop disse punktene så kan man også som lærer tilpasse opplæringen ut fra den enkeltes nivå og kompetanse. Jeg har også bevist brukt ordet dialog og ikke monolog. Grunnen til dette er at om man som lærer står for "snakket", så vil man ikke lære noe om eleven. Eleven vil føle at han blir forhørt, noe som vil føre til at han eller hun blir defensiv og ikke føler seg tilpass. Gjennom dialog eller samtale, så vil eleven føle at læreren bryr seg, og på den måten kanskje også åpne seg mer opp. Det er ikke bare hva som blir sagt under slike omstendigheter som er viktig, men også kroppsholdningen. Dersom læreren sitter der som en "sjef" med kryssete armer, så vil også kroppsholdningen til læreren gjøre at eleven føler seg forhørt.


NO NO NO NO!!!!!!



Som jeg sa tidligere, så har jeg aldri opplevd en elevsamtale mens jeg gikk på grunnskolen, men gjennom arbeidslivet så har jeg opplevd både gode og dårlige medarbeidersamtaler, en paralell man godt kan trekke. Når det kommer til hvorfor jeg følte noen av samtalene var dårlig, var rett og slett at jeg følte fokuset var en helt annen plass enn hos meg, da min sjef var "mer" opptatt av mobiltelefonen enn meg. Personen fulgte også slavisk spørsmålene som var satt opp, og det ble en ganske kunstig samtale. Ut i fra mine egne erfaringer og det jeg har lært på skolen, så vil jeg nok sette opp følgende punkter som er viktig for å kunne gjennomføre en konstruktiv elevsamtale.

Noen viktige punkter i tilfeldig rekkefølge man kan prøve å huske på når man skal ha en elevsamtale

1. Gå gjennom hva som skal gjøres i plenum med klassen, slik at man kan unngå eventuelle misforståelser som kan gjøre at eleven "frykter" det som de har i vente.

2. Om der er et tema, gi elevene spørsmål som vil bli stilt i god tid slik at de har tid til å tenke gjennom hva de synes om det som vil bli tatt opp.

3. Ha full fokus på elev og ikke på deg selv. Skru av mobil og be om å ikke bli forstyrret av andre under samtalen.

4. Tenk over hvordan eleven ser deg. Ikke sitt med kryssende armer eller på et podium som gjør at du ser ned på eleven. Dette vil føre til at eleven kan se på deg som "dømmende".

5. Ikke ha ansvar for mer enn ca 12 elever pr år, og det kan også være smart å bytte på hvem som har ansvaret for hvilke elever.

6. For optimal utbytte bør det settes av minimum 10 minutter, og en øvre grense på 20 minutt. Dette må selvfølgelig tilpasses og evalueres fortløpende.

7. En elevsamtale bør ha som mål å gi en elev motivasjon og ikke depresjon.

8. Prøv å gjøre slik at elevsamtalen blir en dialog/samtale der begge sine synspunkter kommer frem. IKKE les opp spørsmålene og la eleven vente mens du skriver ned svarene.'

9. Møt forberedt opp til samtalen.

10. Det viktigste av alle punkter tror jeg er at man må følge opp samtalen! Ikke lov noe du ikke kan holde, og ta opp igjen punkter fra tidligere samtaler.

Her ble det mange punkter, men jeg tror at om man skal kunne få en konstruktiv elevsamtale, så må man være strukturert og ha fokus på en ting, nemlig eleven.

Jeg nevnte også overfor at der var en "light-versjon". Her handler det rett og slett om den daglige dialogen man har med elevene. Man kan finne ut mye om en elev gjennom elevsamtaler, men jeg tror nok man finner mer ut om en elev om man tar seg tid til samtale med den enkelte elev i det daglige virke. Ved å skape seg tillit hos elevene gjennom både faglige og utenomfaglige samtaler, så kan man få et større utbytte når man da skal ha elevsamtalen på "tomannshold".

5 kommentarer:

Borghild sa...

Hei Esben :)
Dette var en interessant blogg, og særlig for meg som ikke har deltatt i disse timene på skolen.
I motsetning til deg hadde jeg likevel noen knagger å henge order "elevsamtale" på, fordi jeg har erfart det selv opp igjennom min skolegang. Men jeg må si at det overrasker meg stort at du aldri har hatt en elevsamtale i løpet av din skolegang? Er du virkelig helt sikker på det? For meg høres det bare helt utenkelig ut, fordi jeg har vokst opp med det. Men når det er sagt så tviler jeg ikke på at du snakket sant. Hva tror du er grunnen til at skolen ikke hadde elevsamtaler i din tid? Og hvorfor tror du skolen innførte elevsamtaler? (Behøver ikke å greie ut, men det hadde vært interessant å høre din mening om det) :)

Bildet du har tatt med i bloggen din, passer veldig bra til hva du skriver. Jeg liker også veldig godt at du har satt opp punkter for hva du mener er viktig i en elevsamtale, og jeg er enig i dem alle.

Ønske? nææh....hva skal jeg si? Jeg tror ikke jeg kan gi deg et ønske på innholdet i teksten, iom. at jeg ikke har fulgt undervisningen. Språklig hadde du noen "småfeil" i ord, som du helt sikkert hadde klart å luke bort dersom du hadde lest bloggen en gang til :) Men det er opp til deg! Jeg skjønner hvordan du har det...når bloggen er ferdig, er det enkleste bare "å poste" den, for da er man FERDIG med den! :)

Borghild sa...

hehe..off da! leser gjennom kommentaren min, og ser at jeg selv har en del skrivefeil i den? Ikke bra, ikke bra! :) Beklager det!

Esben sa...

Hei Borghild:-)

Takker for hyggelig tilbakemelding....angående skrivefeil, så har det nok med at det ble skrevet veldig sent og at det var utrolig godt å publisere innlegget:-)

Angående elevsamtaler fra gamledager anno i dag, så er jeg ganske sikker på at jeg ikke har opplevd noen, men jeg kan så klart ta feil. Det eneste jeg husker var foreldremøter. Ventetiden mens foreldrene mine var på møtet var rene torturen, mens spenningen på hvordan humøret deres var når de kom hjem var på topp.

Jeg tror rett og slett grunnen til at blant annet elevsamtalen har komt i den senere tid, er at det er eleven som er i fokus og ikke alt det andre.

Steinar sa...

Jeg liker veldig godt dine "1o bud" for elevsamtaler! Her har du personliggjort lærestoff og personlige erfaringar på en fin måte! Flott!

Hvis du må velge ut ett ellerr to punkt(er) som du mener er viktigst, hvilke og hvorfor?

Esben sa...

Hei Steinar,

Som nevnt i teksten, så mener jeg at punkt 10 om oppfølging, lovnader er viktigst. Grunnen til dette er at ved å repetere fra tidligere samtaler viser at disse samtalene betyr noe, og viktig om man holder noe man lover.

Jeg tror også punkt 2 og 3 er veldig viktig med. Om elevene kommer til samtalen uten å vite hva den skal handle om, så kan man gå glipp av mye vesentlig og viktig informasjon. Dersom eleven får vite temaet for samtalen i god tid før, så vil han/hun kunne forberede seg på både spørsmål og svar, og på den måten slippe å komme på i ettertid alt man burde sagt.

Utenom dette så er det så klart veldig viktig å ha full fokus på eleven. Det skaper hverken tillit eller troverdighet om man som lærer sitter der og har fokus på alt annet enn eleven.