fredag 13. februar 2009

Motivasjon

Hvor kommer denne motivasjon fra og hva betyr egentlig ordet motivasjon?

Når jeg slår opp på wikipedia, så står der "motivasjon defineres ofte som det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like og det som gir den mål og mening. Motiverte mennesker er mennesker som kommer i gang, viser engasjement og målretthet, viser utholdenhet og ofte har positive tanker om arbeid eller prosjekt". Imsen har en litt kortere definisjon og skriver følgende om motivasjon "motivasjon defineres ofte som det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like og det som gir den mål og mening".

Vi har denne uken diskutert dette forunderlige ordet på skolen. Medelever har tatt frem eksempler på erfaringer de har hatt om motivasjon, og ut i fra disse kan man trygt si at motivasjon er noe man kan få fra sitt indre, men også fra ytre forhold. Dette kalles indre- og ytre motivasjon.

Indre motivasjon er når du klarer å holde aktiviteten gående fordi du har interesse for saken, lærestoffet eller handlingen i seg selv. Interesse for noe kan man få ved at man synes noe er morsomt eller meningsfullt.

Av og til så holder det ikke bare med indre motivasjon, og da er det viktig å skaffe seg motivasjon fra andre hold også kalt ytre motivasjon. Dette er at du som person ser at du kan oppnå en belønning om du klarer å utføre handlingene som må til for å nå målet. Det trenger ikke nødvendigvis være penger eller andre fysiske goder man oppnår, men også den gode indre følelsen av å mestre noe.

Motivasjon er med andre ord noe du kan finne selv, noe du kan gi andre og noe du kan få fra andre.



Noe vi også har diskutert er hvilken motivasjonsfaktor som kommer først, og hvilken som er viktigst å bruke? Jeg mener at ytre motivasjon er noe som av og til må til, men hovedmotivasjone bør til syvende og sist være den indre hos det enkelte individ. Dersom barn ikke blir "lært" opp til å finne motivasjonen selv, så vil det bli mange gulrøtter som må deles ut, og hva skjer da når du til slutt står igjen med gulrøtter som ikke lenger frister? Jeg er vertfall ganske så sikker på at da blir det også slutt på tålmodigheten og pågangsmotet til den enkelte. Ytre motivasjoner er noe man godt kan bruke, og kanskje spesielt i grunnskolen, men problemet kommer når barnet må begynne å ta egne valg her i livet. Hva skal de da velge når de hele livet har blitt oppdratt til å motta motivasjon fra andre?

Der er spesielt en motivasjon jeg har bitt meg merke til, nemlig prestasjonsmotivasjon. Prestasjonsmotivasjon handler om trangen vi har til å utføre noe som er bra i forhold til en eller annen kvalitetsstandard. Når jeg leser at det handler om å prestere, om å lykkes med utfordringer og rett og slett gjøre det bra, så tenker jeg på et annet ord som kalles konkurranseinstinkt. Hva hadde vel livet vært uten utfordringer? Det første jeg tenkte da jeg hørte ordet motivasjon var "må man ikke oppleve nedturer for å motiveres til oppturer?". Idrettsutøvere er ofte kjent for å ha et høyt konkurranseinstinkt. Grunnen til dette er kanskje at når man vet hvor surt det er å tape, så blir man automatisk motivert til å kjempe for å slippe å oppleve den nedturen nok en gang.

Jeg tror at det det er viktig at vi som menneske må tørre å ta utfordringer. Utfordringen og ambisjonene bør så klart ligge innenfor de grensene vi mener er oppnåelige, og derfor er det viktig at vi som lærere setter både kortsiktige og langsiktige mål gjennom samtale med den enkelte elev. Ingen er perfekt i alle fag eller situasjoner, men det betyr ikke at vi er uduglige. I noen tilfeller er det helt greit å bare ligge midt på treet, eller til og med under gjennomsnittet. Det handler om å kunne sitte igjen med en god selvfølelse av at man har gjort så godt som man kan ut fra de forutsetningen man har. Om man tenker seg at et barn har høy selvtillit på noen felt og lav selvtillit på noen felt, så kan man si at selvfølelsen er gjennomsnittet eller midt i mellom disse to ytterpunktene. Jeg tror at det er akkurat denne selvfølelsen man som lærer må prøve å gi eleven. Dersom eleven har en god selvfølelse og tro på at man betyr noe hos seg selv og andre, så vil man også tørre å tro på at man kan klare noe, som igjen er grunnlaget til at vi tør å motivere oss til å ta imot utfordringer.

Motivasjon er vanskelig og det er helt klart lettere å sitte på sidelinjen å si hva man bør gjøre og ikke gjøre, men jeg tror at om man som lærer klarer å se den enkelte eleven, samt overbevise eleven om at du virkelig bryr om hvordan han/hun gjør det, så kan det være nok til at eleven tør å bli positiv til seg selv og utfordringen i selve arbeidet som må til for at han/hun skal nå målene som settes.

C.Grant skrev en gang "few people recognize an opportunity, because it comes disguised as hard work"

5 kommentarer:

Einars blogg sa...

Hei Esben. :)

Det jeg synest var meget bra med dette innlegget i bloggen din var at du hadde fin balanse mellom teori og egne meninger/eksempler. Det fører hvert fall til at jeg klarer å ta det med mer fordi man får noe å sette all teorien på. I steden for at teorien bare blir mange fine ord. Et eksempel på det er når du skriver om konkurranse innstinkt og idrettsutøvere så ikke vil tape fordi de hater den følelsen. Det tror også kan være en faktor for elever som f.eks har fått en dårlig karakter og aldri vil ha den følelsen av å få den dårlige karakteren igjen.

En annen ting jeg synest jeg likte var måten du beskrev motivasjon på. Du skriver flere ulike definisjoner, og du forklarer indre og ytre motivasjon på en slik måte at det er veldig klart hva som ligger i ordene.

Så var det dette ønske da. Første jeg tenkte var at du kunne tatt med mer egne meninger, men dette kom etter hvert i oppgaven så dermed gikk det ønsket opp i røyk. Men kanskje du kunne ha også hatt litt meninger inn i starten også, f. eks hvordan du definere motivasjon.

Esben sa...

Hei Einar,

Takker for fin tilbakemelding.

Har egentlig ikke laget min egen definisjon på ordet motivasjon, men jeg tror jeg ville sagt noe som "Motivasjon er det som driver deg til å yte mer, eller henter frem "det lille" ekstra for å oppleve den positive og gode følelsen av å mestre/oppnå noe, både på kortsiktig og langsiktig plan".

Blir jo så klart forskjell på å si noe og skrive en faglig defenisjon som skal publiseres...denne ville jeg kanskje brukt under en vanlig samtale.

Steinar sa...

Dette er eit interessant innlegg, spesielt når eg ser det i samanheng med svaret ditt på min kommentar på det forrige innlegget ditt (litt komplisert referanse her, men eg meiner).

Samtalen din med den "demotiverte" eleven gjorde verkeleg susen!

Det er også eit godt eksempel på det du skriv i dette innlegget om at "Motivasjon er med andre ord noe du kan finne selv, noe du kan gi andre og noe du kan få fra andre". Det synest eg er godt oppsummert!


Du framhevar den indre motivasjonen som viktigast, og at elevane må bli lært opp til å finne denne. Har du nokre idear om korleis me kan arbeide for å få dette til?

Esben sa...

Hei Steinar,

Jeg tror en av de vanskeligste tingene man kommer overfor som lærer er hvordan man skal klare å skape motivasjon hos elevene. Der er så mangt den enkelte blir motivert av, og noe som virker hos en, trenger ikke virke hos en annen.

Jeg tror uansett at man bør starte med "å se" eleven. Ved å bli kjent med den enkelte så vil man også kanskje finne ut hva som "trigger" den enkelte. Utenom dette så tror jeg at om man setter forventninger til noen, så øker også dette motivasjonen til personen du skal motivere.

I klassen så kommer det jo stadig opp eksempel på hva som har motivert oss. Noen har blitt motivert til å motbevise en lærer om at de faktisk kan, mens andre har blitt motivert av noe læreren sa eller krevde.

Jeg tror vertfall ut i fra diskusjoner i klassen at å sette forventninger er sterkt delaktig i å fremme motivasjonen hos mennesket, men som sagt, å motivere andre er ofte lettere sagt enn gjort.

Steinar sa...

Det er en god erkjennelse, motivasjon er vanskelig for det kan være så individuelt.

Det er ikke alle som er motivert for å reise på fotballtur til England heller:-)