fredag 30. januar 2009

Konstruksjon og design

Da er vi i gang med bloggingen igjen, og denne gangen skal jeg fortelle litt om prosjektet vi har jobbet med de siste ukene.

Prosjektet startet mandag 12 januar. Her møtte vi mannsterke opp for å få en grunnleggende gjennomgang om hvilke hensyn man må ta når man skal bygge en bro. Vi lærte også om de forskjellige broene vi har og hvilke bruksområder de egner seg til. Vi var også ute og bygde en hengebro ved hjelp av 4 "staurer", tau og muskler. Når vi var ferdige med dette, gikk vi inn og tok et valg om vi ville bygge en fagverksbro av papir som skulle tåle 1kg, eller en hengebro av papp som skulle kunne bære to lekebiler. Vi var ganske enige på gruppen om at hengebro hørtes mest spennende ut, så valget falt på det.

Dagen etter gikk vi på høyskolen i Haugesund for å begynne på mesterverket vårt. Vi søkte på nettet etter broer vi syntes var fine og valget falt på Clifton suspension bridge, en bro som sies å være kronen på verket til den britiske ingeniøren Isambard Kingdom Brunel(1806-1859).


Etter at vi hadde bestemt oss for denne broen, satte vi oss ned og lagde en skisse over hvordan vi skulle kunne konstruere denne broen i papp, samt at vi delegert oppgavene.

En av tingene vi fant ut, da hengebroer kan bli opp til 3000 meter lange, er at man ikke kan lage en hengebro til lek i ekte målestokk fra den ekte. Grunnen til dette er at da vil tårnene bli ekstremt små. Dette ville også ha ført til at selve brospennet ikke ville tålt tyngden fra evt. lekebiler da mye av bærekraften i en bro ligger i tårnene/pilarene.

Under byggingen av broen var jeg satt til å klippe ut og bygge tårnene. Dette var ofte en tålmodighetsprøve da der var mange små detaljer som skulle være med, og papp ikke alltid er like enkelt å skjære i.


Når alle vare ferdige med sine deloppgaver, så satte vi sammen broen. Her var jeg "limemester", samt at jeg var med å montere på plass de fingerhekla hyssingene, slik at broen fikk hovedwire, strekkwire og rekkverk.

Siden vi har praksis i en 4.klasse og nettopp denne klassen skulle bygge broen vår i etterkant, valgte vi også å male broen i spreke og tiltrekkende farger for barn. Vi lagde også elv, båter og fjell for å gi et mer naturlig helhetsbilde.














Mandag 19 januar satte vi oss i bilen og tok turen til Stord for å få godkjent kravene som var blitt satt for hengebruer. Broen tålte to lekebiler uten problem, og lengde og bredde ble også godkjent. Utenom dette så måtte vi fortelle litt om broen vår, samt svare på spørsmål angående oppbyggingen av broen.

Dagene etter dette så jobbet vi med å lage fagtekst, manual og undervisningsmaterial. Her delegerte vi oppgavene slik at alle hadde sitt å jobbe med. Vi lagde også en presentasjon om hengebroer som vi holdt foran vår egen klasse torsdag 22 januar. Her var vi også aktive deltakere når de andre presenterte sine prosjekt, og alle sammen måtte kommentere andre sine presentasjoner både torsdag og fredag.

Det neste som stod på agendaen var å lage en enklere presentasjon om hengebroer slik at elever på 4 trinn skulle kunne lære litt om broer og hengebroer. Torsdag 29 januar reiste vi ut til praksisskolen og holdt foredrag om dette, samt at elevene skulle bygge sin egen bro ut fra manualene. Det var 31 elever og vi delte trinnet opp i to grupper. Vi var to studenter og to lærere pr gruppe, og gruppene lagde hver sin bro. For å aktivisere og inkludere alle elevene, valgte vi å dele hver gruppe opp i fire stasjoner, slik at alle kunne være med å bidra med å bygge sin del av broen. Når gruppene var ferdige med sine oppgaver, så satte jeg sammen broen for de, og broen fikk navnet "Red chilli bridge", mens den andre gruppen valgte å kalle sin "Krystal bridge".

"Red chilli bridge"
"Krystal bridge"













Litt refeksjoner rundt prosjektet vårt.
Jeg synes prosjektet har gitt meg mye, både når det kommer til å samarbeide med andre, gjøre seg forstått foran andre, samt jobbe med noe totalt ukjent. Jeg synes også at oppbyggingen har vært fin, der vi har jobbet med vår egen bro, for så presentere den for voksne studenter og til slutt gjøre om alt slik at 9 åringer skal kunne forstå. Jeg syntes også at prosjektet bro var et godt tema med tanke på at vi er i praksis i fjerde trinn. Elevene viste stor deltakelse og det ble ikke for avansert. Broer er også noe de har kjennskap til fra hverdagen sin, noe som gjorde at de klarte å delta aktivt både under presentasjonen og byggingen av broen sin.

Til slutt så har dette prosjektet gjort at jeg ser litt ekstra etter når jeg ser en bro i hverdagen. Jeg må innrømme at jeg har blitt litt ekstra fascinert over broer i denne tiden, og grunnen til at jeg ble fascinert av broen vi valgte å bygge, er ikke bare det at det er en vakker bro, men også historien bak. Grunnet forskjellige aspekter, så tok det 28 år(1836-1864) og lage denne broen og det triste er jo da at Brunel aldri fikk oppleve å se sitt eget kronverk da han døde fem år før broen ble ferdigstilt. Selv om Brunel aldri fikk sett den ferdigstilt, så har han gjennom broen sin, klart å inspirere og motivere folk etter sin død. Jeg ble vertfall inspirert til å bygge nettop hans bro, samt at mitt syn på broer har forandret seg etter hvert som jeg har akkomodert meg gjennom vitenskapen om broer.

3 kommentarer:

Steinar sa...

Innlegget ditt inneheld fokuserer mykje på gongen i sjølve prosjeketet, og eg får eit godt inntrykk av korleis prosessen var.

Du ser også glad og fornøgd ut på bildet, og det er sjølvsagt eit godt utgangspunkt:-)

Denne prioriteringa av kva som skjedde gjer at det blir lite plass til refleksjonar omkring desse erfaringane. For eksempel er du inne på at du har gjort deg erfaringar med gruppearbeid som arbeidsform, men du skriv lite om kva slags erfaringar dette er, og kva slags refleksjonar du gjer deg omkring desse. Bør dette få praktiske konsekvensar for gruppearbeid i framtida, eventuelt kva slags konsekvensar?

Du skriv også at de delegerte oppgåvene. Kva tyder det i praksis, at oppåvene blei fordelt på den enkelte? Korleis fungerte det og kva fordeler og ulemper hadde det?

Har du elles gjort deg nokre tankar omkring kva du trur elevane lærte i løpet av denne praksisdagen?

Esben sa...

Hei Steinar,

Jeg hadde det, som bildet viser, kjempegøy med å konstruere broen. Du vet at når man ikke lenger kommer i avisen, så har man ikke andre valg enn å publisere seg selv:-)

Neida...angående spørsmåla dine så har jeg gjort mine tanker rundt disse.

Når det kommer til erfaringer jeg har gjort meg med gruppearbeid så er det blant annet at vi må bli flinkere til å kommunisere. Vi må bli flinkere til sette et felles mål, for så å bruke tiden vår effektivt for å nå dette målet.

Angående delegering så handler det enkelt og greit om at vi fordelte oppgavene på de enkelte. Jeg synes dette er en fin måte å jobbe på da man når målet raskere. Ulempen er jo så klart at vi alle får vårt spesialfelt innen de oppgavene vi fikk delegert.

Ellers så tror jeg at elevene hadde det gøy på på skolen. Det faglige om krafter og laster var nok ikke hovedfokuset, men de lærte, som oss, å arbeide som en gruppe og viktigheten i å samarbeide for å nå et felles mål. Jeg snakket med en elev, som ikke brydde seg så mye den dagen, om hvordan han ville føle seg dersom akkurat hans innsats gjorde at broen ikke ble ferdig. Etter samtalen ble han så motivert at han jobbet kjempebra og laget en hel veibane alene.

Jeg tror egentlig at de lærte mest av hvor viktig alle er når man jobber på denne måten. Det virket også som alle var veldig stolte over sluttresultatet sitt, noe som igjen kan bidra til bedre fellesskap.

Steinar sa...

Den samtalan med den eleven som fekk han til å endre innstilling kunne eg godt tenkt meg å høyre. Her gav du verkeleg motivasjon!