fredag 12. september 2008

Hva i vente, vi er spente

Nok en nærmer seg slutten, og nok en uke er i vente. Uken som gikk var litt mer spennende skolemessig en vanlig. Vi hadde som oppgave i mattematikk å intervjue fjerdeklassinger, noe både jeg og ikke minst ungene syntes var morro. Det morsomste var nok å se hvor stort konkuranseinstinktet allerde er på barneskolen. Tenker da på hvordan de skjulte regnemåter og svar for hverandre med hånden. Uansett så var det godt å komme delvis i gang med det vi har i vente neste uke, nemlig praksis og kontakt med unger.

Praksisen neste uke er vel noe de fleste av oss har både gledd og grudd oss til. For meg selv så har tankene surret, og noen av tankene har vært: Hva har vi i vente? Hva om jeg ikke liker dette yrket i det hele tatt? Hva om ungene ikke liker meg, eller jeg ikke liker ungene? Har mye forandret seg siden sist jeg var på en barneskole?

Når de kommer til hva vi skal gjøre denne praksisuken, så er det heldigvis bare å observere og registere. Det at vi får en snill start som dette, fører nok til at ingen av oss kommer til å "rote" det til, og at vi fortsatt er "alle mann alle" mandagen etter praksisuken.

Uansett så blir det vertfall spennende å endelig få komme ut og "ta og føle" på yrket vi har startet veien mot.

4 kommentarer:

Anders sin pedagogikkblogg sa...

Vi er spente, og har mye i vente! Riktig det, Esben. Lykke til i praksis!

Steinar sa...

Hei! Heilt sant at elevane tidleg får ei veldig konkurranseinnstilling. Bra start på observasjonspraksisen. Eg og håpar at det er "alle mann alle" mandagen etter praksis! Lukke til!

Tina Totland sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tina Totland sa...

heisann:-) heilt enige med dei i at det er godt at me får ein slik snill start. og og gledar med masse til å komme i gang, og oppleve korleis skulekvardagen er.
lykke til vidare:-)